Kto choć raz nie zgrzeszył i nie zjadł fast foodu z którejś z popularnych sieciówek? Ich hamburgery, frytki, hot-dogi, kurczaki w panierce kuszą, tuczą i niezbyt dobrze wpływają na nasz organizm. Ale człowiek jest istotą słabą, przekorną i czasem lubi sobie zaserwować coś zapychającego, ociekającego tłuszczem i podlanego obficie majonezem.

 hamburger nowyFot. Pixabay.com

Nie chcę robić rewolucji i głosić haseł, że tego typu jedzenie to samo zło. Nie namawiam was do ruszenia na barykady w wojnie z fast foodami. Ale skoro nie od parady serwowane w nich jedzenie nazywane jest śmieciowym, chciałabym podsunąć wam kilka propozycji, jak przygotować ich zdrowszą wersję domową.

Chrupiemy... na zdrowie

Na początek przekąski. Zaczniemy od popularnych chipsów: ziemniaki wystarczy obrać i cieniutko pokroić w plastry na szatkownicy. Każda partię należy wrzucić od razu do miski z zimną wodą, aby wypłukać skrobię. Następnie talarki rozłożyć na ręczniku papierowym i dobrze osuszyć. Posmarować każdy oliwą z oliwek i oprószyć solą morską lub ulubionymi przyprawami. Można je upiec w piekarniku na blasze wyłożonej specjalnym papierem lub usmażyć partiami na patelni. Chipsy można również przygotowywać z jarmużu, cukinii i innych warzyw.

Bardzo lubię też cebulowe krążki, używam również talarków pieczarek i papryki, które wcześniej zanurzam w cieście piwnym. Ale absolutnym hitem jest dla mnie popcorn z ciecierzycy. Możecie użyć zarówno suchej (którą wcześniej trzeba namoczyć i ugotować) lub skrócić czas przygotowywania i wykorzystać wersję z puszki. Ciecierzycę smaruje się oliwą wymieszaną z przyprawami i piekę w piekarniku. Polecam też domowe paluchy z ciasta francuskiego, które kroję na długie cienkie paski, formuję cienkie wałeczki, smaruję rozmieszanym jajkiem i posypuję solą morską albo kminkiem, a następnie piekę 10 minut w 200°C.

paluchy domowy fast foodFot.Pixabay.com

Do chipsów i paluchów świetnie pasują dipy. Często przygotowuję więc tzatzyki, hummus, guacamole lub miksuję po prostu ugotowaną pierś kurczaka (np. z rosołu) z majonezem, doprawiam curry lub czerwoną ostrą papryką. Dostajecie lub robicie sami sałatki warzywne w słoiku? Takie z cukinią, cebulą, papryką? Możecie je odcedzić i zmiksować na gładką masę wraz z łyżeczką chrzanu, musztardy i majonezu. Tego typu sosy dobrze komponują się również z frytkami.

Frytki nie muszą być tylko ziemniaczane. Jako doskonały surowiec polecam bataty. Spróbujcie zrobić je także z buraków, selera korzeniowego, marchewki, pietruszki. Nie smażcie ich w głębokim oleju, ale przygotujcie dobrą marynatę z oliwy z oliwek wraz z suszonymi ziołami i upieczcie w piekarniku.

Burgery i skrzydełka

Przystawki i przekąski mamy już za sobą, czas więc przejść do konkretniejszego menu, a mianowicie hamburgerów i panierowanego kurczaka. Podstawą kotletów jest oczywiście mięso wołowe bądź wieprzowe, choć ja jestem zwolennikiem indyka i ryb. Mięso wyrabiacie z jajkiem i przyprawami, formujecie zgrabne pulpety, które smażycie lub pieczecie. Nie tylko wegetarianie mogą sięgnąć po burgery z czerwonej fasoli, kaszy jaglanej, ciecierzycy lub soczewicy. Wybierajcie pełnoziarniste bułki i oprócz chrupiącej sałaty dodajcie mnóstwo warzyw. Jeżeli chcecie "odchudzić" swojego hamburgera, zaserwujcie go między dwiema połówkami dużego pomidora zamiast tradycyjnego pieczywa.

Aby uzyskać pyszne, chrupiące kąski drobiowe, wystarczy obgotowane udka lub piersi polać dokładnie ciastem takim, jakie przygotowujecie na naleśniki, doprawionym ostrą papryką, pieprzem i solą. Następnie obtaczacie te kawałki w bułce tartej, wymieszanej z pokruszonymi płatkami kukurydzianymi (w zdrowszej wersji możecie użyć płatków owsianych) i smażycie w głębokim tłuszczu. Do takiego kurczaka pasuje popularna surówka z poszatkowanej białej kapusty, marchewki i cebuli. A polewę stanowi sos na bazie majonezu.

pizza domowy fast foodFot. Pixabay.com

Kolejnym szybkim daniem, często zamawianym na wynos, jest oczywiście pizza. Jej przygotowanie w zaciszu domowej kuchni zajmie tyle czasu, ile dowóz do waszych drzwi. A przy odrobinie wprawy aromatyczny placek pojawi się na stole nawet szybciej. Wypróbujcie smak pizzy przygotowanej na patelni lub wspomóżcie się gotowym ciastem francuskim. Po dodaniu ukochanych składników kilkanaście minut później możecie się już cieszyć smacznym posiłkiem.

Z lekką nutką egzotyki

Równie proste w przygotowaniu są dania z kuchni azjatyckiej. Jeżeli nie macie cierpliwości i czasu, by samodzielnie kroić w słupki wiele rodzajów warzyw, kupcie gotową mrożoną mieszankę chińską. Nie musicie mieć woka - wystarczy rondel z grubym dnem i rozgrzaną mocno oliwą, na którą najpierw wrzucacie kawałki mięsa, a potem po kolei pozostałe składniki. Reguła jest taka, że w pierwsze kolejności smaży się to, co wymaga najdłuższej obróbki termicznej (mięso), a następnie kolejno dorzuca rzeczy, której wymagają krótszego smażenia. Na samym końcu dodajecie sos i ulubione kiełki.

Wspomniane przeze mnie przepisy możecie znaleźć na moim blogu. Jeśli już macie grzeszyć, to przynajmniej w odrobinie zdrowszym stylu.

 

 


Komentarze (0)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy

Skomentuj

  1. Posting comment as a guest.
Rate this post:
Załączniki (0 / 2)
Udostępnij swoją lokalizację

GOTUJ Z NAMI

Miodówka Zbyszka – recepta na jesienne wieczory
Miodówka Zbyszka – recepta na jesienne wieczory
Topinambur – kochaj albo rzuć
Topinambur – kochaj albo rzuć
Domowa wegeta na trzy sposoby
Domowa wegeta na trzy sposoby
Zgrillowana majówka polska
Zgrillowana majówka polska
Sałatka z kozim serem, boczkiem i szparagami
Sałatka z kozim serem, boczkiem i szparagami
Gotuję, nie marnuję. Kuchnia Zero Waste po polsku.
Gotuję, nie marnuję. Kuchnia Zero Waste po polsku.
Smoothie z ananasa, awokado i pomarańczy
Smoothie z ananasa, awokado i pomarańczy
Zarodki pszenne – odżywcza bomba
Zarodki pszenne – odżywcza bomba
previous arrow
next arrow
Slider