Rozsądna i zarazem smaczna dieta to podstawa zdrowego życia, która nie musi oznaczać rezygnacji z ulubionych dań. Wiele z nich można „odchudzić” lub wzbogacić, zamieniając dobrze znane składniki na inne, znacznie lżejsze i bogate w niezbędne składniki odżywcze.

 makaron z cukinii nowyFot. Pixabay.com

Czerwona fasola zamiast mąki – w wypiekach bezglutenowych pasta z czarnej fasoli z powodzeniem zastępuje mąkę. Proporcje są identyczne – szklanka mąki odpowiada szklance purée zrobionego z odsączonej i przepłukanej fasoli.

Niesłodzony sok jabłkowy zamiast cukru – jego szklanka zawiera nie więcej niż 100 kcal, podczas gdy w tej samej ilości cukru jest ich aż siedem razy więcej. Zamiana sprawdzi się najlepiej w przypadku wypieków i przetworów, niekoniecznie wykonywanych na bazie jabłek. W przypadku ciast trzeba jednak pamiętać, by na każdą szklankę soku dodaną do masy odjąć około 1/4 szklanki innych płynów wchodzących w jej skład.

Cukier brzozowy zamiast cukru – jest znacznie mniej kaloryczny i równie słodki, a w przeciwieństwie do stewii nie pozostawia w daniach specyficznego posmaku. Ksylitol – bo pod taką nazwą można go najczęściej spotkać na sklepowych półkach - świetnie służy cukrzykom, ponieważ nie zwiększa stężenia glukozy we krwi i ma o 40 proc. mniej kalorii od cukru buraczanego lub trzcinowego. Brzozowy słodzik można dodawać do napojów, wypieków, sosów i przetworów.

Awokado zamiast masła – tłusty owoc świetnie zastępuje masło nie tylko w wypiekach - zwłaszcza w cieście czekoladowym - ale również na kanapkach. Jego konsystencja w temperaturze pokojowej jest niemal identyczna, jednak roślinne tłuszcze z awokado są znacznie zdrowsze od tłuszczów mlecznych ze względu na obecność cennych kwasów omega-3. Masło na miąższ awokado można zamieniać w proporcji 1:1. W przypadku słodkich wypieków substytutem masła może być bardzo dojrzały banan, który również świetnie zastępuje tłuszcze.

awokado makaron z cukiniiFot. Pixabay.com

Siemię lniane zamiast jaj – papka z siemienia sprawdzi się jako składnik zastępczy dla jajek tam, gdzie pełnią one funkcję wiążącą, na przykład w wypiekach czy plackach. Pastę sporządza się z mielonego siemienia zalanego wodą w proporcji 2 łyżek nasion na około 50 ml gorącej wody. Czubata łyżka lnianej papki odpowiada jednemu jajku.

Cukinia zamiast makaronu – cukinia to warzywo bardzo wdzięczne w obróbce, a do tego delikatne w smaku, dlatego świetnie zastąpi nam zwykły, pszenny makaron. Nitki nadają się do jedzenia na surowo lub po lekkim zblanszowaniu na patelni. Cukiniowe tagliatelle można zrobić zwykłą obieraczką, a cienkie nitki za pomocą spiralnej krajalnicy lub tzw. temperówki do warzyw. Cukiniowy makaron to świetna opcja dla dbających o linię, wegetarian i osób na diecie bezglutenowej.

Zioła zamiast soli – eliminacja soli z diety może sprawiać problem, zwłaszcza gdy nie wiemy, jak zastąpić jej brak. Dobry zamiennikiem jest czosnek granulowany bądź w proszku, który wzbogaca smak dania bez zbędnej dawki soli. Bazylia, estragon czy kolendra również nadają wyrazisty smak potrawom bez sodu, podobnie działa też cebula.

 

 


Komentarze (0)

Ocena 0 z 5 na podstawie 0 głosów
Bądź pierwszym Czytelnikiem, który skomentuje ten artykuł.

Skomentuj

Opublikuj komentarz jako gość.
Załączniki (0 / 2)
Udostępnij swoją lokalizację

GOTUJ Z NAMI

Amarantus – jak to jeść?
Amarantus – jak to jeść?
Smaczny start o poranku
Smaczny start o poranku
Cudowny eliksir z jabłek
Cudowny eliksir z jabłek
Quinoa - komosa ryżowa
Quinoa - komosa ryżowa
Biurowy slow food
Biurowy slow food
Chrzan tarty - pikantny i zdrowy dodatek
Chrzan tarty - pikantny i zdrowy dodatek
Chwasty polskie
Chwasty polskie
Coś za coś, czyli makaron z cukinii
Coś za coś, czyli makaron z cukinii
Arrow
Arrow
Slider