Świadome bycie na co dzień, skupienie na wykonaniu zadania, nawiązanie głębokich relacji z ludźmi, umiejętność pozbierania myśli oraz konfrontacji z nieprzyjemnymi odczuciami złości i lęku zapewni nam trening uważności. O trudnej sztuce uważnego życia rozmawiamy z Moniką W. Perdjon, coachem stresu.

pośpiech ludzi uwaznie przez życieFot. StockSnap via Pixabay.com

Zabieganie, chroniczny brak czasu, stres stały się symbolami naszych czasów. Termin „mindfulness”, czyli uważność, uważne bycie nabiera zupełnie nowego znaczenia.

Z jednej strony jest to technika i sposób pracy psychoterapeutycznej w przypadku chronicznego stresu, znany już w latach siedemdziesiątych, kiedy powstawały pierwsze kliniki leczenia stresu. Z drugiej - to sposób bycia na co dzień. Ostatnio rzeczywiście jest tak, że termin mindfulness staje się coraz bardziej popularny jako metoda zwiększenia samoświadomości, poznania siebie, lepszego życia. Nie bierze się tu pod uwagę religijnego wymiaru medytacji, tylko skupiamy się na świadomej uważności na co dzień.

Jak zacząć?

Od najbardziej oczywistej kwestii, jaką jest oddychanie. Zwrócenie uwagi na to, czy oddech jest systematyczny, regularny, czy raczej szarpany. Potem zacznijmy obserwować nasze ciało, czy mamy napięcia w lewej ręce, prawej czy w brzuchu, w jakich momentach się one pojawiają. Następnie zwracajmy uwagę na nasze emocje, zastanawiamy się, co je konkretnie wywołuje. Kiedy dostarczamy nieprzyjemnych odczuć - strachu i lęku, złości - zwykle staramy się je wyprzeć i zaprzeczyć im. Natomiast w treningu uważności konfrontujemy się z nimi. Zastanawiamy się, co czujemy i dlaczego, jakie są nasze myśli związane np. ze złością. Dzięki temu potrafimy połączyć bodziec z reakcją na niego i nabrać do nich dystansu. Mało tego, jesteśmy w stanie pozbyć się nawykowych zachowań. Jesteśmy uważni, więc przestajemy reagować impulsywnie, podświadomie. Odzyskujemy kontrolę.

Czyli jest to po prostu skupienie swojej uwagi na bieżących doświadczeniach i doznaniach?

Mówi się o tym, że są to tzw. stopklatki. Wszystko, czym się zajmujesz w życiu, możesz wykonywać uważnie. Jeśli kierujesz samochodem, skupiasz się tylko na tym, że jedziesz. Koncentrujmy się na tym, co się dzieje dookoła i w nas, a nie przerabiajmy w głowie scenariusza, jakie wydarzenie miało miejsce w naszym życiu, a jak chcielibyśmy, żeby wyglądało. Treningi uważności zaczynajmy od prostych rzeczy, np. skupienia na jedzeniu. Spróbuj zjeść uważnie posiłek. Nie pomykaj, tylko powąchaj, zobacz, jak wygląda, jak smakuje, z czego jest przygotowany, jakie wrażenia na Tobie wywołuje. Świadome jedzenie staje się pozytywnym nawykiem. Polecają je zresztą dietetycy – im wolniej i spokojniej jesz, tym szybciej organizm się syci i przyswaja substancje odżywcze. Wyjdź na uważny spacer, zauważ, jaka jest pogoda i jaki kolor mają kwiaty na trawnikach. Czasem zdarza się tak, że chodzimy codziennie tą samą trasą i nie zauważamy, że obok wyrosło drzewo. Skupiamy się tak mocno na naszych myślach, że nie zauważamy, co się wokół dzieje.

uważnie przez życieFot. StockSnap via Pixabay.com

Z definicji wynika, że to wszystko ma się odbywać bez osądzania samego siebie.

Bez żadnej krytyki. Na świat i na siebie trzeba spojrzeć z życzliwością. Nie jest tak, że pewne emocje są dla nas dobre czy nie dobre. Niektóre są rzeczywiście nieprzyjemne, ale jeśli się pojawiły, to znaczy, że informują nas o konkretnych ważnych i trudnych dla nas sprawach. Jeśli je akceptujemy, one tracą swoją siłę. Mindfulness wywodzi się z założenia, że nie mamy wpływu na przeszłość i przyszłość (przynajmniej nie na wszystko), więc jeśli jesteś tu i teraz, jesteś uważna, to korzystasz z życia, tej jednej chwili, którą masz w tym momencie.
To oczywiście w przyszłości skutkuje.

Jeśli żyjesz w zgodzie ze sobą, akceptujesz swoje myśli, ciało i emocje, to powoduje, że nawiązujesz pełniejsze relacje z innymi ludźmi. Tak jak nie oceniasz siebie, nie oceniasz i nie krytykujesz również innych ludzi, tylko jesteś w stanie ich zaakceptować. Przestajemy przenosić odpowiedzialność, nie mówimy, że konkretna osoba mnie irytuje, tylko zauważamy, że sami jesteśmy zirytowani. Tu znajdziemy czas na refleksję, co jest powodem tej irytacji. Uważność ma wspaniały wpływ nie tylko na naszą psychikę, ale też na ciało. Oddech się wyrównuje i wydłuża, jesteśmy lepiej dotlenieni, znikają napięcia, a w związku z tym bóle – np. bóle głowy wywołane napięciami w karku.

Ale przecież chcemy być skuteczni, zrealizować cel! Tego od nas świat wymaga.

Jeśli jesteś rozproszona, a twoje myśli biegają tam i z powrotem, skupiasz się trochę na tym, co będzie, trochę na tym, co było, a trochę na tym, co robisz teraz, to automatycznie obniżasz swoją skuteczność, bo nie jesteś skupiona na tym, co wykonujesz. Koncentrujesz się na zadaniu, wykonujesz je, zamykasz... i tak dalej. W uważności medytacja nie polega na odcinaniu się od świata czy specjalnych umiejętności. Nie wyłączasz komórki, nie przestajesz pracować, nigdzie nie wyjeżdżasz. Nie musisz „wyrzucać” wszystkich z domu, zapalać świec i siadać w pozycji lotosu. Jesteś w harmonii ze sobą i ze światem na co dzień, dlatego trening uważności jest tak praktyczny. Bez względu na to, co się dzieje wokół ciebie, jesteś w stanie osiągnąć harmonię – to jest klucz uważności. Chociaż na początku praktyki ograniczenie bodźców oczywiście bardzo pomaga.

Pojawia się coraz więcej warsztatów o uważności. Czy warto się na nie wybierać?

Tak. Jest wiele technik dotyczących świadomej uważności i warto je poznać, aby zorientować się, która jest odpowiednia dla mnie. Im więcej ich doświadczymy, tym bardziej poznamy siebie. Wszystko wymaga praktyki. Nie można oczekiwać, że człowiek pójdzie na warsztat i po dwóch dnia wróci świetnie zrelaksowany. Czas i cierpliwość są tutaj bardzo ważne. Uważność to zgoda na niedoskonałość.

 

 


Komentarze (0)

Ocena 0 z 5 na podstawie 0 głosów
Bądź pierwszym Czytelnikiem, który skomentuje ten artykuł.

Skomentuj

Opublikuj komentarz jako gość.
Załączniki (0 / 2)
Udostępnij swoją lokalizację

SPECJALNOŚĆ ZAKŁADU

Cudowny eliksir z jabłek
Cudowny eliksir z jabłek
Miód – słodkie remedium
Miód – słodkie remedium
Antystresowe kredki
Antystresowe kredki
5 powodów do założenia warzywnika
5 powodów do założenia warzywnika
Relaks na kamieniu
Relaks na kamieniu
Na przekór grawitacji
Na przekór grawitacji
Taniec kontaktowy - harmonia duszy i ciała
Taniec kontaktowy - harmonia duszy i ciała
Dajmy jodze kilka szans
Dajmy jodze kilka szans
Arrow
Arrow
Slider