Co trzeci Polak ma za sobą przynajmniej jedną i zazwyczaj nieudaną próbę przejścia na dietę. Z ubiegłorocznych badań CBOS wynika, że najczęściej próbujemy zrzucić wagę poprzez ograniczenie ilości spożywanych słodyczy, tłustych potraw i napojów alkoholowych. Na otyłość rozumianą jako wskaźnik masy ciała (BMI) przekraczający 30 punktów cierpi w naszym kraju 23,2% społeczeństwa. Mamy zatem nad czym pracować, jednak stosunkowo niewielu osobom udaje się raz na zawsze pozbyć zbędnych kilogramów i uniknąć tzw. efektu jo-jo.

 dieta szczupła sylwetkaFot. Pixabay.com

Głównym powodem dietetycznych niepowodzeń jest myślenie o diecie jako krótkookresowej zmianie, kończącej się wraz z osiągnięciem zamierzonego rezultatu. Tymczasem nadwaga i pogorszony stan zdrowia to problemy będące wynikiem długotrwałej „pracy”, zatem ich trwałe pozbycie się także wymaga czasu i systematyczności.

W procesie zmiany diety kluczową rolę odgrywa motywacja. Ta prawidłowa wynika ze świadomej potrzeby zmiany i wyznaczenia sobie realnego, długoterminowego celu. Osoby podejmujące walkę z nadwagą na podstawie noworocznych postanowień lub z myślą o zbliżających się wakacjach mają nikłą szansę na trwałą poprawę zdrowia i wyglądu. Zbudowanie odpowiedniego nastawienia wymaga często przeorganizowania wielu osobistych przekonań i przyzwyczajeń. W tym momencie pomocny będzie dietetyczny coaching – metoda, która zyskuje w Polsce coraz większą popularność.

Podjęcie współpracy z indywidualnym trenerem ułatwia i przyspiesza przyswojenie dobrych nawyków dietetycznych z jednoczesnym wzrostem poczucia własnej wartości. Punktem wyjścia w tym procesie jest prawidłowe zdefiniowanie celu i wyznaczenie drogi, jaką należy pokonać, by go osiągnąć.

- Klienci, którzy do mnie trafiają, mają już za sobą wiele dietetycznych niepowodzeń i z każdą kolejną próbą pozbycia się nadwagi odczuwają coraz większą frustrację i zniechęcenie – tłumaczy Urszula Mijakoska, coach dietetyczny. - Jednocześnie mają już dużą świadomość potrzeby zmian i chcą nauczyć się zdrowego stylu życia. W odróżnieniu od klasycznego doradztwa dietetycznego w procesie coachingu bierzemy pod uwagę także pokonywanie oporu, który w człowieku wywołuje sama dieta. Jest to zatem nie tylko trening świadomego odżywiania, lecz także zarządzania swoimi emocjami.

Programy coachingowe nastawione są na stopniowe modyfikowanie nawyków żywieniowych w taki sposób, by nowa dieta odpowiadała także indywidualnym upodobaniom smakowym oraz trybowi życia i pracy. Większości osób dieta kojarzy się ze skomplikowanym przygotowywaniem potraw, uczuciem niedosytu oraz rezygnacją z ulubionych smaków i zapachów. Skorzystanie z pomocy specjalisty pozwala uzyskać menu, które tę przeszkodę skutecznie eliminuje.

dieta śniadanie szczupła sylwetkaFot. Pixabay.com

- Każdemu mojemu pacjentowi mówię, że jedną z najważniejszych rzeczy jest taki dobór potraw, by odpowiadały one indywidualnym gustom – mówi Agnieszka Sośnicka, dietetyk. - W układanych przeze mnie jadłospisach znajdują się zatem... makarony, potrawy z wieprzowiny i pierogi ruskie. Oczywiście wszystko w określonych ilościach i z pewnością nie codziennie, ale dzięki temu mamy większą szansę na utrwalenie nowych nawyków. Ponadto dobrze opracowany jadłospis nie wymaga spędzania długich godzin na przygotowywaniu posiłków.

Istotnym elementem warsztatów dietetycznych jest też nauka robienia zakupów. W trakcie sesji w sklepie coach wskazuje, w jaki sposób planować zakupy, jak rozpoznać towar faktycznie dobrej jakości i jak prawidłowo odczytywać informacje na etykietach produktowych. Ta ostatnia umiejętność jest szczególnie przydatna w przypadku nabiału, wędlin i wszelkiego rodzaju produktów już przetworzonych.

Przy wyborze trenera trzeba zwrócić uwagę na jego kompetencje, zasięgając informacji o dotychczasowym doświadczeniu zawodowym coacha, uzyskanych przez niego certyfikatach i specjalizacjach. Odpowiedniego wsparcia może udzielić bowiem wyłącznie osoba, która łączy wiedzę z dziedziny psychologii, rozwoju osobistego i dietetyki. To jednak tylko jedna strona medalu. Zdaniem Urszuli Mijakoskiej, warunkiem utrwalenia wprowadzonych zmian jest wzięcie odpowiedzialności przez klienta za przebieg całego procesu.
- W procesie coachingu, nie tylko dietetycznego, zmiana pojawi się wyłącznie wtedy, gdy uczestnik kursu podejmie własną, wytężoną pracę. Nie można przecież osiągać różnych rezultatów, jeśli działa się wciąż według tego samego schematu. Coach nie posiada magicznej różdżki, którą rozwiąże wszelkie problemy i pozwoli uniknąć jakiegokolwiek wysiłku fizycznego i psychicznego. Jeśli klient nie zacznie słuchać i szanować swojego ciała, nie osiągnie upragnionego efektu.

Wysiłek włożony w taki trening zaowocuje nie tylko szczuplejszą sylwetką. Zaletą wykorzystania coachingu jako metody rozwoju osobistego jest też przebudowa sposobu patrzenia na siebie, zdobycie wiary we swoje atuty i umiejętność podążania własną, samodzielnie wyznaczoną ścieżką. A dobra kondycja fizyczna przyprawiona komfortem psychicznym są doskonałym celem samym w sobie.

 

 

 


Komentarze (0)

Ocena 0 z 5 na podstawie 0 głosów
Bądź pierwszym Czytelnikiem, który skomentuje ten artykuł.

Skomentuj

Opublikuj komentarz jako gość.
Załączniki (0 / 2)
Udostępnij swoją lokalizację

SPECJALNOŚĆ ZAKŁADU

Cudowny eliksir z jabłek
Cudowny eliksir z jabłek
Miód – słodkie remedium
Miód – słodkie remedium
Antystresowe kredki
Antystresowe kredki
5 powodów do założenia warzywnika
5 powodów do założenia warzywnika
Relaks na kamieniu
Relaks na kamieniu
Na przekór grawitacji
Na przekór grawitacji
Jawa we śnie
Jawa we śnie
Dajmy jodze kilka szans
Dajmy jodze kilka szans
Arrow
Arrow
Slider