Jest środek nocy, a ty wciąż nerwowo przewracasz się z boku na bok? Albo właśnie się obudziłeś, a zegarek pokazuje trzecią rano? To znak, że twój mózg woła o pomoc.

 

łapacz snów nowyFot. Pixabay.com

Problemy ze snem najczęściej są wynikiem długotrwałego stresu. Zmęczony mózg w ciągu nocy próbuje przepracować wszystkie problemy analizowane w ciągu dnia i uporządkować otrzymane informacje. A tych, w dobie rozwiniętych środków komunikacji, przetwarza zdecydowanie za dużo.

Zdaniem dr n. med. Katarzyny Niewińskiej z kliniki Psychomedic.pl, osoby, które skarżą się na problemy ze snem, zazwyczaj nie pozwalają swojemu organizmowi na odpoczynek. Prowadzą nieregularny tryb życia, przez co nie zapewniają sobie odpowiednio długiego snu. Tymczasem organizm funkcjonuje znacznie lepiej, gdy nasz cykl dobowy jest regularny. Jednym z najczęstszych błędów jest wstawanie i zasypianie o różnych porach. Wprowadzenie równego rytmu snu i przestrzeganie go bez względu na to, czy jest środek tygodnia, weekend, czy okres urlopu, jest niezbędne dla zachowania higieny mózgu.

Kolejnym grzechem, jaki popełniamy przed snem, jest kontakt z ekranami elektronicznymi. Oglądanie tuż przed snem telewizji, praca z komputerem, odczytywanie ostatnich maili na smartfonie lub czytanie e-książek to prosta droga do bezsenności. Ekrany emitują strumień fotonów, który dla mózgu niesie jednoznaczny komunikat: „jest jasno, zatem musisz być aktywny; to nie jest jeszcze pora na sen”. Siła tego komunikatu jest taka sama bez względu na to, czy i w jakim stopniu odczuwamy fizyczne zmęczenie. Dlatego wszelkie urządzenia powinniśmy wyłączyć najpóźniej na godzinę przed snem.

Z kolei na dwie godziny przed pójściem do łóżka warto przejawić aktywność fizyczną. Pół godziny ćwiczeń lub nawet spacer pozwoli spalić zapas paliwa, jakim są cukry i pozbyć się nagromadzonego w ciągu dnia kortyzolu, potocznie nazywanego hormonem stresu.

Pomocne mogą być także techniki relaksacyjne, połączone z ćwiczeniami oddechu. Koncentracja na głębokim i regularnym oddychaniu pozwala pozbyć się galopujących myśli, często związanych z układaniem planu na następny dzień. Rozmyślanie o wydarzeniach z minionego dnia (głównie tych stresujących) oraz przewidywanie tego, co się wydarzy nazajutrz, powoduje regularne wybudzanie w środku nocy i problemy z ponownym zaśnięciem. Dr Niewińskia podkreśla, że może być to jedną z pierwszych oznak depresji.

Zaburzenia snu mają niestety szansę stać się jedną z chorób cywilizacyjnych. Ponad 90 proc. ludzi potrzebuje 7-9 godzin nieprzerwanego snu. Za krótki sen nie daje komórkom glejowym czasu na oczyszczenie mózgu z toksyn będących produktem przemiany materii w czasie pracy komórek nerwowych. Efektem są problemy z koncentracją, uczeniem się i zapamiętywaniem, rozwiązywaniem problemów. Chronicznie niewyspanie sprzyja zachowaniom agresywnym. Pojawiają się też m.in. zaburzenia metabolizmu i obniżenie funkcji układu odpornościowego.

Według badań TNS OBOP problemy ze snem ma 28 proc. kobiet i 19 proc. mężczyzn. Znaczny wzrost trudności z zasypianiem odnotowano u Polaków powyżej 65 roku życia i wśród nastolatków. 15 proc. regularnie sięga po leki nasenne. Jeśli bezsenność jest też twoim koszmarem nocnym, zajrzyj do naszego przewodnika po sposobach na bezsenność.

Źródło: InfoWire; 

 


Komentarze (0)

Ocena 0 z 5 na podstawie 0 głosów
Bądź pierwszym Czytelnikiem, który skomentuje ten artykuł.

Skomentuj

Opublikuj komentarz jako gość.
Załączniki (0 / 2)
Udostępnij swoją lokalizację

SPECJALNOŚĆ ZAKŁADU

Cudowny eliksir z jabłek
Cudowny eliksir z jabłek
Miód – słodkie remedium
Miód – słodkie remedium
Antystresowe kredki
Antystresowe kredki
5 powodów do założenia warzywnika
5 powodów do założenia warzywnika
Relaks na kamieniu
Relaks na kamieniu
Na przekór grawitacji
Na przekór grawitacji
Jawa we śnie
Jawa we śnie
Dajmy jodze kilka szans
Dajmy jodze kilka szans
Arrow
Arrow
Slider