Jak żyć długo i szczęśliwie? Nie ma osoby, która nie chciałaby znać odpowiedzi na to pytanie. W jej znalezieniu próbuje pomóc Dan Buettner, autor książki „Niebieskie strefy. 9 lekcji długowieczności od ludzi żyjących najdłużej”.

 

 

starośćFot. Pixabay.com

Buettner wraz z badaczami Towarzystwa National Geographic wyodrębnił pięć unikalnych miejsc na Ziemi wyróżniających się pod względem geograficznym, biologicznym i kulturowym. Ich unikalność polega przede wszystkim na tym, że w przeliczeniu na ogólna liczbę mieszkańców żyje tam zaskakująco wysoki odsetek stulatków. Miejsca te zostały określone Niebieskimi Strefami.

Są to: Sardynia we Włoszech, Loma Linda w Kalifornii, Okinawa w Japonii, Nicoya na Kostaryce oraz Ikaria w Grecji. Znajdują się one setki kilometrów od siebie, a mimo to daje się wyróżnić dziewięć czynników wspólnych dla stulatków z każdego z tych regionów.

W zdrowym ciele zdrowy duch

Wbrew pozorom nie chodzi tutaj o wylewanie hektolitrów potu na siłowni. Badani seniorzy nie biegali również w maratonach. Liczy się naturalny codzienny ruch, jakim jest spacer, zabawa z dziećmi na placu zabaw czy uprawianie ogrodu.

Miej swój cel

Na Okinawie mówią o tym „ikigai” , a na półwyspie Nicoya „plan de vida”. To powód, aby budzić się codziennie; świadomość, dlaczego rano wstaje się z łóżka. Mowa tutaj o znalezieniu swojego celu życiowego oraz pełnienia określonej roli w społeczeństwie. Jeśli to wiemy, będziemy żyć nawet siedem lat dłużej.

Wrzuć na luz

Stres prowadzi do chronicznych stanów zapalnych, które są odpowiedzialne za większość chorób osób w podeszłym wieku. „Życie jest za krótkie. Nie pędź tak, bo niczego nie zauważysz” - przekonuje Rafaela, 107 – letnia bohaterka książki, z sardyńskiej wioski Arzana. Świat nie zając, nie ucieknie. Nie warto się spieszyć.

Przestrzegaj zasady „Hara hachi bu”

To stare konfucjańskie przysłowie, znane już 2,5 tysiąca lat temu, wypowiada się na wyspie Okinawa tuż przed posiłkiem. Być może na pierwszy rzut oka brzmi ono bardzo magicznie, jednak tłumaczy się je w sposób wyjątkowo prosty: „jedz tyle, aż będziesz pełny w 80%”. Nauka potwierdza bowiem, że do naszego mózgu sygnał o zjedzeniu posiłku dopiero dopiero po 20 minutach od pierwszego kęsa. Zapominając o tym zjemy o 20% za dużo.

Doceń strączki

Fasola, groch, soczewica i soja – to one powinny gościć najczęściej na naszym stole. Podstawą diety jest unikanie żywności wysoko przetworzonej oraz mała ilość mięsa.

Pij wino

Powściągliwość w piciu alkoholu jest również podstawą diety stulatków. Według badań czerwone wino pite z umiarem, w małych ilościach i regularnie ma pozytywny wpływ na zdrowie. Mieszkańcy Sardynii często sięgają wino cannonau, wyjątkowo bogate w polifenole.

dwa pokoleniaFot. Pixabay.com

Najważniejsza jest rodzina

Wspólne mieszkanie kilku pokoleń opłaca się wszystkim. Buettner doszedł do wniosku, że gdy wnuki mieszkają z dziadkami, ci chorują mniej. Stulatkowie w prowadzonych rozmowach zawsze podkreślali troskę i poświęcenie, jakimi obdarzają ich dzieci. Sprawia im również przyjemność patrzenie na rozwój dzieci i dorastanie wnuków.

Rozwijaj znajomości i pielęgnuj przyjaźnie

Przyjaciele się od tego, żeby nas wspierać. Nie bez powodu stare przysłowie mówi, że najlepiej poznajemy ich w biedzie. Ich wsparcie i troska pomagają eliminować stres, który w dużym stopniu odpowiada za starzenie się. Przyjaciele dobrze wpływają również na poczucie sensu istnienia. Ważni są również zwykli znajomi – kontakt z ludźmi jest źródłem cennych inspiracji i doświadczeń, nawet jeśli na pierwszy rzut oka wydaje się, że jest inaczej.

Dbaj o życie duchowe

Dla stulatków wiara jest niezwykle istotna. Według badań Dana Buettnera uczestnictwo w nabożeństwach cztery razy w miesiącu przedłuża życie o 4-14 lat. Wyznanie zdaje się nie mieć tu znaczenia. Podstawy każdej wiary są zwykle te same: jeśli nam się w życiu powodzi, jest to nagroda za dobre uczynki. Gdy się nam nie powodzi – zasłużyliśmy na to, bo takie są wyroki boskie. Poświęcanie uwagi wartościom moralnym i duchowym prowadzi do harmonijnego i spokojnego życia.

Czy podążanie za tymi radami zapewni nam długie życie? Niekoniecznie, bo podobno jest ona uwarunkowana przede wszystkim genetycznie. Z pewnością jednak przeniesienie tych zasad z książki do codzienności nikomu nie zaszkodzi. Nigdy nie jest za późno, żeby zacząć dbać o siebie. Warto też czerpać z mądrości starszych pokoleń. Dla wielu osób lektura książki Dana Buettnera może być wystarczająco mocnym impulsem do podjęcia pracy nad jakością swojego życia.

 


Komentarze (0)

Ocena 0 z 5 na podstawie 0 głosów
Bądź pierwszym Czytelnikiem, który skomentuje ten artykuł.

Skomentuj

Opublikuj komentarz jako gość.
Załączniki (0 / 2)
Udostępnij swoją lokalizację

SPECJALNOŚĆ ZAKŁADU

Cudowny eliksir z jabłek
Cudowny eliksir z jabłek
Black Friday to dopiero początek!
Black Friday to dopiero początek!
Miód – słodkie remedium
Miód – słodkie remedium
Na co komu zmiana czasu?
Na co komu zmiana czasu?
5 powodów do założenia warzywnika
5 powodów do założenia warzywnika
Antystresowe kredki
Antystresowe kredki
Relaks na kamieniu
Relaks na kamieniu
Na przekór grawitacji
Na przekór grawitacji
Arrow
Arrow
Slider