Mimo złego samopoczucia nie opuszczasz żadnego dnia w pracy? Z wysoką gorączką oraz katarem realizujesz kolejne przedsięwzięcia i nie dajesz sobie czasu na wyzdrowienie? Być może chorujesz nie tylko na grypę, lecz także prezenteizm.

16 Chory pracownik [imagerymajestic   Freedigitalphotos.net]imagerymajestic Freedigitalphotos.net 

To choroba wyróżniana od stosunkowo niedawna. Osoby nią dotknięte, chociaż są niedysponowane, „boją się” wziąć kilka dni wolnego. Według badań prawie połowa Polaków (ok. 45%) w czasie choroby idzie do pracy. Decydują się na to z powodu braku zastępstwa (ok. 36%), nadmiaru obowiązków (ok. 33%) lub kwestii finansowych (ok. 32%). Ponadto wśród przyczyn takiego zachowania wymienić można poczucie winy, obawę przed pretensjami ze strony szefa i współpracowników oraz strach przed utratą pracy. Zdaniem ekspertów często też pracownikom nadmiernie zależy na pokazaniu zaangażowania i dlatego starają się udowodnić, że praca jest dla nich znacznie ważniejsza niż własne zdrowie. Zdają się całkowicie pomijać fakt, że złe samopoczucie wywołane chorobą oznacza znacznie niższą produktywność i dłuższy czas powrotu do dobrej formy.

W Polsce nie prowadzi się regularnych analiz na temat ekonomicznych kosztów nieefektywnej obecności w pracy. Takie badania prowadzone są jednak na świecie. W 2011 r. na zlecenie australijskiej firmy ubezpieczeniowej Medibank Private obliczony został taki koszt dla tamtejszej gospodarki. Wyniósł on ponad 34 mld dolarów, co odpowiadało spadkowi PKB o blisko 3%.

Granica między sumiennością a prezenteizmem jest cienka. Pracodawcy nie powinni dopuszczać do sytuacji, w której chorzy pracownicy przychodzą do pracy, ponieważ z punktu widzenia firmy jest to nieekonomiczne i nieopłacalne. Oprócz niskiej efektywności takich osób ryzykują też rozprzestrzenienie choroby na pozostałych członków zespołu. Z kolei po stronie pracownika ciągła gotowość do bycia na „posterunku”może być sygnałem innych, poważniejszych problemów – braku asertywności, niskiej samooceny lub chęci nadmiernego przypodobania się otoczeniu. Dlatego prezenteizmu nie należy bagatelizować. Jeśli mimo samodzielnych prób zmiany tej postawy wciąż czujemy presję, by zawsze być do dyspozycji firmy, warto poprosić o pomoc psychologa i jak najszybciej rozpocząć terapię.

Źródło: InfoWire

 

 


Komentarze (0)

Ocena 0 z 5 na podstawie 0 głosów
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy

Skomentuj

  1. Opublikuj komentarz jako gość.
COM_KT_RATE_THIS_POST:
Załączniki (0 / 2)
Udostępnij swoją lokalizację

NA DOKŁADKĘ

Kwietniowy lunchbox
Kwietniowy lunchbox
Skogluft czyli norweski sekret pięknego i naturalnego mieszkania
Skogluft czyli norweski sekret pięknego i naturalnego mieszkania
10 festiwali teatralnych, których nie można przeoczyć
10 festiwali teatralnych, których nie można przeoczyć
Uwaga: „sowy” wcześniej umierają
Uwaga: „sowy” wcześniej umierają
Kobieto, ta praca ci szkodzi!
Kobieto, ta praca ci szkodzi!
Pierwszy lunchbox na powitanie wiosny
Pierwszy lunchbox na powitanie wiosny
Churros – słodki smak rodem z Katalonii
Churros – słodki smak rodem z Katalonii
Herbata z cytryną – szkodzi czy nie?
Herbata z cytryną – szkodzi czy nie?
previous arrow
next arrow
Slider